برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
پایان نامه تاثیر تربیتی کانون اصلاح و تربیت در بازپروری کودکان و نوجوانان معارض با قانون

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
نوشته شده توسط : مدیر سایت

دانشگاه علامه طباطبایی

دانشکده حقوق و علوم سیاسی

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق

عنوان:

تاثیر تربیتی کانون اصلاح و تربیت در بازپروری کودکان و نوجوانان معارض با قانون

استاد راهنما:

دکتر حسنعلی مؤذن زادگان

 

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

فهرست مطالب:

مقدمه. 1

1- بیان مساله. 3

2- پیشینه تحقیق.. 4

3- پرسش های تحقیق.. 5

4- فرضیه های تحقیق.. 5

5- اهمیّت و ضرورت تحقیق.. 6

6- روش تحقیق و تنگناهای آن. 6

7- سازماندهی تحقیق.. 7

 

بخش اول:مبانی نظری.. 8

فصل اول: تبیین مفاهیم و سیر تحول کانون اصلاح و تربیت در مکاتب جزایی و اسناد بین المللی. 9

گفتار اول: تبیین مفاهیم. 11

الف- مفهوم کودک و نوجوان. 11

ب- معارض با قانون. 13

ج- بازپروری.. 14

د- کانون اصلاح و تربیت… 16

گفتار دوم: سابقه تشکیل کانون اصلاح و تربیت در مکاتب کیفری و اسناد بین المللی.. 18

الف- سابقه تشکیل کانون اصلاح و تربیت در مکاتب کیفری.. 19

1 – دوران باستان. 19

2-  مکتب کلاسیک… 20

3- مکتب نئوکلاسیک… 21

4- مکتب تحقّقی.. 22

5- دفاع اجتماعی نوین.. 24

ب- موسّسات اصلاحی و تربیتی در اسناد بین المللی.. 25

1-اسناد الزام آور: 26

2- اسناد ارشادی.. 27

3- قواعد سازمان ملل متّحد راجع به حمایت از اطفال محروم از آزادی.. 27

4- رهنمودهای سازمان ملل متحد برای پیشگیری از بزهکاری نوجوانان ( رهنمودهای ریاض). 28

5- حداقل قواعد و معیار سازمان ملل متحد برای قرارهای غیر جسمی ( قواعد توکیو). 28

 

فصل دوم: سابقه تشکیل، ارکان و نقش کانون اصلاح و تربیت ایران. 30

گفتار اول: ارکان کانون اصلاح و تربیت و نقش آنها در بازپروری کودکان و نوجوانان. 34

الف- قسمت نگهداری موقت… 35

ب- قسمت پذیرش، تشخیص و تحقیقات جرم شناسی.. 36

1- آشنا کردن با مقررات کانون. 37

2- تشکیل پرونده شخصیت… 38

1-2- تحقیق درباره سوابق خانوادگی و اجتماعی.. 39

2-2 -آزمایش پزشکی: 41

3-2- آزمایش روانپزشکی و روانشناسی.. 41

4-2- تشخیص استعداد حرفه ای.. 42

5-2- نحوه ی طبقه بندی مددجویان. 43

ج- قسمت آموزش… 44

1- آموزش تحصیلی.. 45

2- برنامه های کمیته فرهنگی و تربیتی.. 46

3- تربیت بدنی.. 47

4- فرهنگی و مذهبی.. 48

5- آموزش برای پیشگیری و سو مصرف مواد مخدر. 49

6-  برنامه های کمیته حرفه آموزی و اشتغال. 51

1-6- مربیان آموزش فنی و حرفه ای.. 51

2-6- کارگاههای موجود در مجتمع کارگاهی.. 52

3-6- نحوه صدور پروانه فنی و حرفه ای.. 53

د- قسمت زندان (اندرزگاه) و مقررات اصلی و تکمیلی کانون اصلاح و تربیت… 53

1- تدابیر اصلاحی و تربیتی در زندان. 55

2- ترکیب شورای انضباطی و نوع تنبیهات اتخاذی.. 55

3- مقررات تکمیلی و اصلی کانون اصلاح و تربیت… 58

گفتار دوم- تدابیر بهداشتی و وظایف مسئولین کانون اصلاح و تربیت… 59

الف- تدابیر کمیته بهداشت و درمان و تغذیه. 60

1- مشاوره و روان درمانی مددجویان و خانواده آنها 60

2- مراقبت های پزشکی و بهداشتی.. 62

1-2- برنامه های روزانه و تغذیه. 63

2-2- نحوه اطلاع رسانی به پرسنل و مددجویان. 64

ب- وظایف مسئئولین کانون اصلاح و تربیت… 65

1- وظایف مدیر کانون. 65

2- وظایف مددکاران اجتماعی.. 67

3- وظایف مراقبین تربیتی: 69

4- وظایف یگان حفاظتی.. 70

5- وظایف واحد اجرای احکام کیفری.. 72

گفتار سوم- بخش مراقبت بعد از خروج.. 72

الف- وظایف بخش مراقبت بعد از خروج.. 73

ب- شرایط پذیرش… 74

ج- وظایف بخش خدمات مشاوره و مددکاری اجتماعی.. 75

د- آموزش فنی و حرفه ای و نقش آن در جلوگیری از بازگشت مجدد. 76

ه- شرح وظایف روابط عمومی.. 78

گفتار چهارم- نحوه ی ارتباط مددجویان با محیط خارج از کانون. 79

الف- مرخصی.. 79

ب- آزادی.. 80

ج- تماس تلفنی.. 81

د- مکاتبه. 81

ه- ملاقات.. 82

 

بخش دوم: بررسی جرم شناختی علل تکرار جرم در کودکان و نوجوانان کانون اصلاح و تربیت با رویکردی میدانی… 84

فصل اول: تکرار جرم در پرتو اهداف والگوهای اصلاح و تربیت.. 85

گفتار اول: تعریف نظری، کاربردی و قانونی تکرار جرم. 88

الف- تعریف نظری( مفهومی). 88

ب- تعریف کاربردی.. 93

ج- تکرار جرم در قانون مجازات اسلامی.. 95

گفتار دوم- علت شناسی تکرار جرم در پرتو نظریه های دانشمندان جرم شناسی.. 97

الف-  نظریه خرده فرهنگ بزهکاری کوهن.. 98

ب- نظریه نابهنجاری مرتون. 102

ج- نظریه معاشرت ترجیحی ساترلند. 107

د-  نظریه برچسب زنی 112

ه-  نظریه یادگیری اجتماعی.. 115

گفتار سوم – عوامل تکرار جرم در کودکان و نوجوانان کانون اصلاح و تربیت… 118

الف- عوامل فردی موثر در تکرار جرم در میان کودکان و نوجوانان معارض با قانون کانون اصلاح و تربیت… 119

1- سن و تکرار جرم. 119

2- بیکاری و تکرار جرم. 121

3- تحصیلات و تکرار جرم. 122

4- مذهب و تکرار جرم. 124

5- محیط اجتماعی و تکرار جرم. 126

ب- عوامل موثر در تکرار جرم در محیط کانون اصلاح و تربیت… 127

1- عدم جداسازی کودکان و نوجوانان در محیط خوابگاه: زمینه ای برای بزه آموزی.. 128

2- «خلاف زندان»: مهمترین مانع اصلاحی و تربیتی.. 130

3- بخش مراقبت بعد از خروج.. 131

 

فصل دوم: رویکردهای پیشگیرانه ناظر به تکرار جرم در کودکان و نوجوانان کانون اصلاح و تربیت……………….. 133

گفتار اول: طرق موثر در تکمیل  برنامه های کانون اصلاح و تربیت با رویکردی پیشگیرانه. 135

الف- تغییر نگرش کانون اصلاح و تربیت از «سلب توان بزهکاری» به « بازپروری». 135

ب- فعال سازی بخش نگهداری موقت در کانون اصلاح و تربیت و طبقه بندی خوابگاه. 136

ج-  تمرکز بیشتر بر اصول حفاظتی.. 138

د- فردی کردن روش های اصلاحی و تربیتی اجرایی در داخل کانون. 140

ه- پویاتر شدن بخش مراقبت بعد از خروج.. 141

1- تلاش برای بهبود شرایط خانوادگی کودکان و نوجوانان. 142

2- تلاش برای سواد آموزی و اشتغال به تحصیل کودکان و نوجوانان. 143

3- تلاش برای کاریابی و اشتغال به کار نوجوانان و جوانان. 143

خ- جلوگیری از شکل گیری فرآیند «برچسب زنی» توسط سایرین در داخل کانون. 144

گفتار دوم: طرق موثر در بازسازی فردی کودکان و نوجوانان معارض با قانون. 145

الف- همسو شدن کودک و نوجوان با برنامه های اصلاحی کانون اصلاح و تربیت… 145

ب- همکاری خانواده های مددجویان برای تحقق برنامه های اصلاحی و تربیتی.. 146

 

نتیجه گیری و پیشنهادها 148

فهرست منابع. 154

ضمیمه: مصاحبه ها 157

مصاحبه با دختران کانون اصلاح و تربیت تهران. 158

مصاحبه با پسران کانون اصلاح و تربیت تهران بزرگ.. 165

 

چکیده

کانون اصلاح و تربیت کودکان و نوجوانان معارض با قانون به عنوان نهاد تربیتی، که تاسیس آن برگرفته از عقاید و نظرات دکترین مکتب تحققی و دفاع اجتماعی است، با هدف اصلاح و تربیت و باز­پروری کودکان ونوجوانانی ایجاد شده است که حالت خطرناک آنها برای جامعه اثبات گردیده است. با توجه به بالا بودن میزان تکرار جرم در میان کودکان و نوجوانان کانون اصلاح و تربیت، در حدود یک سوم از آنها، در چند سال اخیر به کانون اصلاح و تربیت با دیدی نقّادانه نگریسته می­شود. بروز پدیده تکرار جرم و بالا بودن آمار آن در میان کودکان و نوجوانان معارض با قانون، این حقیقت را برای ما اثبات می­کند که نه تنها کودکان و نوجوانان در بازپذیری هنجارها و ارزش های اجتماعی ناتوانند، بلکه مهمتر از آن حکایت از قصور و ناتوانی نهادهای اصلاحی و تربیتی در باز اجتماعی کردن آنها دارد. محقق در این تحقیق در صدد پاسخگویی به این سوال بود که آیا کانون اصلاح و تربیت با برنامه­های تربیتی و آموزشی متنوعی که برای تربیت و تهذیب کودکان و نوجوانان تدارک دیده قادر است که با فرآیند بازپروری، این کودکان و نوجوانان را از تکرار جرم بازدارد؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال ابتدا تلاش شد با بهره گیری از روش پرسشنامه حقایقی از روند تربیتی کانون به دست آید، اما با اطلاعات کلیشه­ای و نادرست از طرف مددجویان روبرو گردید. به همین دلیل از روش مصاحبه­ای استفاده شد تا با گفت و گو با کودکان و نوجوانان دختر و پسر و ایجاد محیطی صمیمانه و امن، بتوان اطلاعاتی کامل از روند تربیتی و بازاجتماعی کردن کانون اصلاح و تربیت بدست آورد.

برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 192
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 31 خرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: